Dijital Pazarlama Terimleri nelerdir?

1- Erişim

Reklamlarınızı gören kişi sayısını ifade eder. Reklamların gösterimlerinden ve tıklamalarından farklı olarak 1 kişi o reklamınızı 10 kere de görmüş olsa 1 erişim olarak sayılacaktır.

2- Gösterim

Reklamlarınızın kaç kez gösterildiğini ifade eder. Bir kişi reklamınızı üç kere görüntülerse üç gösterim olarak sayılır. Burada tıklama sayısı önemli değildir.

3- Tıklama

Reklam çeşidi her ne olursa olsun (mesaj, internet sitesi, profil ziyareti…) reklamınıza tıklanma sayısını ifade eder.

4- Dönüşüm

Alışveriş yapma, uygulama indirme, form doldurma gibi reklam amacınıza bağlı olarak sayılan değerdir. Örneğin; form reklamı çıktınız 10 kişi formunuzu doldurdu, bu 10 dönüşüm aldığınız anlamına gelecektir.

5- CTR (Click Through Rate / Tıklama Oranı)

Reklamınıza tıklayan kullanıcıların reklamınızı görüntüleyen kullanıcılara oranıdır.

Reklamlarınızın 1000 kişiye gösterilmesi, reklamlarınıza 1000 kişinin tıkladığı anlamına gelmez! Düşünürsek, biz de bize gösterilen her reklama tıklamadan geçip gidiyoruz ama reklamı görmüş oluyoruz.

CTR Nasıl Hesaplanır?

Eğer 1000 gösterim alan reklamınız 50 tıklama aldıysa CTR=50/1000= %2 olarak hesaplanır.

6- CPC (Cost Per Click / Tıklama Başı Maliyet)

Reklamlarınıza 1 kere tıklandığında ne kadar harcandığını ifade eder.

CPC Nasıl Hesaplanır?

1000 tıklama alan reklamınız için 50₺ harcandıysa;

CPC=50/1000= 0.05₺ dir.

7- CR (Conversion Rate / Dönüşüm Oranı)

Bir e-ticaret siteniz varsa müşterilerin ürünlerinizi satın alması bir dönüşüm olayıdır. Ya da hedefinize göre her bir form doldurma işlemi de dönüşüm olarak değerlendirilir.

CR Nasıl Hesaplanır?
Örneğin; reklamlarınız 1000 tıklama aldı ve 20 adet alışveriş/form doldurma gibi dönüşüm elde ettiniz.
CR= 20/1000= %2 olarak hesaplanabilir.

8- ROI (Yatırım Getirisi)

Reklama yatırdığınız bütçenin size geri hangi oranda geri döndüğünü ifade eder. ROI’nin birin altında çıkması zarar ettiğiniz anlamına gelir.

ROI Nasıl Hesaplanır?

Örneğin; 1000₺ maliyetle 2000₺ gelir elde ettiniz.

ROI=(Gelir-Maliyet)/Maliyet=(2000-1000)/1000=1 –>%100 burada yatırımdan 1 e 1 dönüş elde etmişiz demektir.

Eğer bu oran negatif çıkarsa yani 1000₺ maliyetle 500₺ gelir elde edersek

ROI=(Gelir-Maliyet)/Maliyet=(500-1000)/1000=-0,5 zarar etmişiz anlamına gelir.

9- ROAS (Yatırımın Geri Dönüşü)

Her 1₺ harcamada kaç ₺ gelir elde ettiğimizi ifade eder.

ROAS Nasıl Hesaplanır?

ROAS=Gelir/Maliyet=2000/1000=2 –> %200 Yani 1₺ harcayarak 2₺ kazanılmış. Burada ROI’deki kar zarardan ziyade ciroya odaklanılan bir durum vardır.

10- Lead (Üyelik)

Form doldurulması, üyelik kaydı alınması işlemlerini ifade eder.

Örneğin; bir güzellik merkezi için Instagram’da form reklamı düzenleyebilir, doldurulan formlarla potansiyel müşterilerinize ulaşabilirsiniz.

11- Call to Action (Eylem Çağrısı Butonu)

Şimdi Al, Hemen Başvur, Kayıt Ol gibi kullanıcıları harekete geçiren eylemlerdir. Özellikle reklamlara tıklamada kararsız kalan kitleyi harekete geçirebilecek eylem çağrı butonları olarak değerlendirebiliriz.

12- Landing Page (Varış Sayfası)

Bir websitesine kullanıcının bağlantı tıklaması ile gelip ilk karşılaştığı sayfayı ifade eder.

13- Bounce Rate (Hemen Çıkma Oranı)

Websitesini ziyaret eden kullanıcının siteden hemen çıkma oranını ifade eder.

14- SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)

Arama motorlarında doğrudan üst sıralarda çıkabilmek için yapılan çalışmaların bütününü ifade eder.

15- SEM (Arama Motoru Pazarlaması)

Arama motorlarındaki ücretli yani sponsorlu sonuçlar için yapılan çalışmaları ifade eder.

16- Paid Search (Ücretli Arama)

Arama motorlarında anahtar kelime araması yapıldığında kullanıcının önüne çıkan reklamları ifade eder. Örneğin; Google Ads reklamları.

17- Organic Search (Organik Arama)

Arama motorlarında anahtar kelime araması yapıldığında kullanıcının önüne çıkan reklamların altındaki organik sıralamalardaki bağlantıları ifade eder.

18- Remarketing (Yeniden Pazarlama)

Daha önceden sitenizi ziyaret eden kullanıcıları hedefleyen pazarlama çeşididir. Örneğin; bir e-ticaret sitesine girip bir ürün incelediniz, sepete attınız veya atmadınız (tercihe bağlı hepsi tekrar hedeflenebilir), farklı sitelere girdiğinizde tekrar bu ürünün o markanın reklamını görmeniz bir remarketing çalışmasının sonucudur.